Autorizācija
0

Latvijas mediju reklāmas apjoms 2024. gadā sasniedzis 92,9 miljonus eiro

Latvijas Reklāmas Asociācija (LRA) ir apkopojusi Latvijas mediju reklāmas tirgus datus par 2024. gadu. Salīdzinot ar 2023. gadu, reklāmas tirgus apjoms ir pieaudzis par 7,4%, sasniedzot 92.9 miljonus eiro.

2024. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu priekšvēlēšanu aģitācija un citas politiskās kampaņas veicināja reklāmas pieaugumu gada pirmajā pusē. Pēc publiski pieejamās informācijas politisko partiju izdevumi priekšvēlēšanu aģitācijai pārsniedza 2 miljonus eiro. Vislielākā daļa partiju mediju reklāmas izdevumu nonāca vides reklāmās un radio. Vairāku gadu pieprasījums pēc vides reklāmas vietām Rīgā līdz galam netika apmierināts, jo nebija pietiekami daudz vietu, taču 2024. gads iezīmējās ar to, ka Rīgā ievērojami palielinājās digitālo ekrānu skaits, kas padarīja digitālo vides reklāmu pieejamāku reklāmdevējiem, vienlaikus saasinot konkurenci vides reklāmā. Jāatzīmē, ka 2022. gada izmaiņas Latvijas mediju tirgū, strauji samazinoties to mediju skaitam, kurus varēja izmantot, lai ar reklāmu sasniegtu krievu auditorijas, kā arī jaunāko auditoriju mediju lietošanas ieradumu izmaiņas, ir veicinājušas to, ka digitālā vides reklāma ir kļuvusi par svarīgu kanālu dažādu pilsētnieku auditoriju sasniegšanai. Šo apstākļu kopums veidoja vides reklāmas segmenta pieaugumu par 34,7%.

Preses segmenta populārākie izdevumi joprojām notur pozīcijas, taču kopumā prese dažādu apstākļu ietekmē 2024. gadā piedzīvoja virkni izmaiņu – samazinājās vairāku izdevumu iznākšanas biežums, tāpat tika pilnībā pārtraukta vairāku žurnālu un laikrakstu izdošana, kā arī uzsākta jaunu zīmolu drukāšana. Kopumā preses reklāma piedzīvoja kritumu, reklāmai laikrakstu kategorijā samazinoties par 18.4%, bet žurnālu – par 4,3%.

Televīzijas reklāmas apjoms ir pieaudzis par 3,3%, saglabājoties jau pirmajā pusgadā novērotajai tendencei samazināties sponsorēšanas projektos ieguldītajiem reklāmas līdzekļiem. Kopumā televīzija ar 38,7% joprojām saglabā lielāko vietējo mediju reklāmas tirgus daļu.

Vietējo interneta portālu reklāmas tirgus pērn gandrīz palicis iepriekšējā gada līmenī, palielinoties par nieka 0,4%. Tikpat līdzīgi rezultāti 2024. gadam noslēdzoties bija novērojami kino reklāmā, kur nebija vērojama izaugsme, neskatoties uz to, ka kopš 2024. gada augusta Latvijas kinoteātros tika izrādīta nu jau Oskaru ieguvusī Ginta Zilbaloža animācijas filma “Straume”.  

Visbeidzot par radio. Lai arī kopējais radio klausīšanās laiks turpina samazināties, it īpaši jaunākās vecuma grupu auditorijās, radio kanālus turpina klausīties krievu valodā runājošie. Privātie radio ir īpaši efektīvi, lai sasniegtu auditoriju ar augstākiem ienākumiem un vīriešu auditoriju. Tādējādi radio turpina stabilo izaugsmi, pērn reklāmas investīcijām pieaugot par 8,8%.

Tiklīdz LRA rīcībā būs dati par visu digitālo mediju reklāmas apjomu, tirgus dati tiks atjaunoti.

LRA ir sabiedriska organizācija, kurā ir apvienojušies mediji, reklāmas aģentūras, tostarp mediju, radošās un pilna spektra aģentūras, reklāmdevēji un pētījumu uzņēmumi. Asociācija dibināta 1994. gadā. Šobrīd asociācijas biedru skaits ir 43. LRA kopš 2017. gada ir Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedrs, kopš 2003. gada - Eiropas Komunikāciju Aģentūru asociācijas (EACA) biedrs.

Kontakti: Baiba Liepiņa, valdes priekšsēdētāja, Latvijas Reklāmas asociācija, baiba.liepina@lra.lv

Komentāri
(Publiskajā pusē e-pasts publicēts netiks)